Skip to the content

Lavere billetpriser som følge af den nye NDC distribution

En af de store fordele med NDC er, at distributionen går direkte fra flyselskaber til NDC booking-portalerne, udenom mellemled der er med til at fordyre distributionen. Den billigere distribution kommer slutbrugerne  til gavn.

Mange flybilletter er op til 20% billigere med NDC. Flere og flere flyselskaber er allerede begyndt kun at sælge visse typer af billetter via NDC. Det betyder, at billetterne ikke kan købes via de nuværende kanaler. Konsekvensen er, at de bedste og billigste flybilletter fremover bliver solgt via NDC som første prioritet.

Bedre firmaaftaler med flyselskaberne

Med NDC bliver det muligt at lave bedre firmaaftaler med flyselskaberne. Udover at tilbyde bedre priser, kan flyselskaberne tilbyde specialtilpassede aftaler, som kan være en kombination af pris, ydelser og services pakket sammen, og tilpasset den enkelte virksomheds krav.

Det kan fx være, at virksomheden har brug for nogle særlige regler mht. ændringer, fast aftale på baggage, fast track og særlige regler for forudbestilling. Det har aldrig kunne ladet sig gøre før, fordi den gamle teknologi ikke kan håndtere sammensatte produkter.

Store muligheder fremover

Vi vil se en stor stigning i udbuddet af nye booking-portaler, apps og andre integrationer, der ikke nødvendigvis kommer fra de nuværende distributionssystemer eller globale rejsebureauer. Der er allerede en lang række af forskellige typer af løsninger på vej.

Mange er udviklet af små og store IT-virksomheder, der med ekspertise indenfor web-services og XML hurtigt kan bygge de første NDC-booking systemer. Denne udvikling vil skabe stort udbud for rejsebureauer, erhvervskunder og forbrugere. Det vil samtidigt skabe store udfordringer for de indkøbsansvarlige i virksomhederne. De mange nye muligheder kræver, at man skal genoverveje hvilket system, der passer bedst til virksomheden. 

Nordic NDC og vores Atlas platform

Nordic NDC er en af Nordens førende NDC eksperter. Med udgangspunkt i vores viden om hvordan rejsebureauer, flyselskaber og erhvervskunder arbejder, har vi udviklet vores nye platform ”ATLAS”.

Platformen sikrer at implementering af NDC flybilletreservation kan ske hurtigt og let, uden at skulle skabe store strukturelle ændringer i de eksisterende work-flows, mellem rejsebureauerne og deres firmakunder.

Vi har mange års erfaring indenfor work-flow og ERP-systemintegration og forstår denne komplekse IT-verden til bunds. Samtidig, har vi et stort og dybdegående domænekendskab til den globale erhvervsrejsebranche, rejseteknologi samt integrationerne mellem flyselskaber, rejsebureauer og erhvervskunder.

Denne unikke kombination af vidensområder giver os mulighed for at rådgive og hjælpe alle aktører på det nordiske marked, der ønsker at komme i gang med NDC.

Fordele for flyselskaber

Ved at arbejde tæt sammen med Nordic NDC kan flyselskaber begynde at lave nye samarbejdsaftaler med rejsebureauer og erhvervskunder. Med adgang til vores ”NDC vidensbank”, slipper lokale flyselskabsrepræsentanter for at bruge en masse tid på at undersøge, hvordan man kommer i gang.

Fordele for rejsebureauer

Vi kender rejsebureauernes work-flows og de krav, der stilles til at data flyder let ind i de back-office systemer, der benyttes til fakturering overfor kunderne og billetafregninger overfor BSP/Flyselskaberne.  ATLAS integrerer NDC booking-platformen med rejsebureauets back-office system.

Fordele for erhvervskunder – 100% valgfrihed fremover

Vi har etableret adgang mellem en af de førende NDC booking-platforme fra InterRES og Atlas, og  så virksomhederne kan komme i gang med at reservere flybilletter via NDC med det samme. Vi kan tilbyde virksomheder at gå i gang med deres nuværende rejsebureau.

Hvis rejsebureauet ikke er på plads med NDC, tilbyder vi, at man kan benytte en af vores rejsebureau-partnere til at udstede flybilletterne, indtil det nuværende rejsebureau kommer på plads med NDC. På denne måde kan virksomheder drage fordel af NDC med det samme.

Ønsker virksomheden at benytte en anden NDC booking platform, så kan den også integreres ind i ATLAS, og sikre, at virksomhedens og rejsebureauets work-flow. Det er muligt at benytte en eller flere forskellige typer NDC booking-systemer fremover, baseret på virksomhedens ønsker og krav.

Markedsfokus

Nordic NDC har base i Danmark. Vores første strategiske fokus er Nordeuropa og Norden: Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island, Estland, Letland og Litauen.

De nordiske lande er kendt for at tage ny teknologi til sig. Virksomhederne er derfor klar til at gå ind i nye distributions-muligheder som kan give dem en bedre ROI i forhold til deres rejseomkostninger.

Mål og visioner

Vi vil være markedsleder og fortrukken partner for rejsebureauer, erhvervskunder og flyselskaber på vores marked. NDC gør det muligt for flyselskaberne at distribuere nye produkter og services til erhvervskunder, enten direkte fra deres egen hjemmeside eller via nye distributionsportaler fra rejsebureauer og andre booking services.

Som facilitator, er det vores mål at være “Go to ekspert” eller “Brain ware team” som hjælper virksomhederne i gang med NDC, og hjælper flyselskaberne og rejsebureauerne med at gøre deres erhvervskunder bevidste om mulighederne med NDC.

Vi vil øge kendskabet til de nye muligheder NDC giver. Derfor vil vi afholde og deltage i uddannelsesseminarer, kundepræsentationer og NDC workshops.

Du kan læse mere om NDC her: https://www.nordic-ndc.com/